KOMET MELANGGAR DUNIA 2012??

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini aku terbaca bermacam teori tentang Hari Kiamat oleh pengkaji-pengkaji barat. Doomsday, Judgement Day atau apa sahaja perkaitannya telah hangat di perbincangkan kebelakangan ini. Teori-teori oleh saintist barat yang kebanyakkannya berkepercayaan Kristian (Protestant) berbalah pendapat dengan Catholic. Saintist yang lebih bersikap liberal dan moden cenderung kepada Kristian baru (Protestant) merangkakan Tahun 2012 sebagai hari akhir zaman bakal meletus. Aku sebagai seorang islam percaya hari kiamat boleh berlaku bila-bila masa. Tuhan sudah memberi banyak maklumat tentang kedatangannya. *****a tiada tarikh yang di berikan. Kita sebagai seorang islam wajib percaya tentang kiamat tetapi tidak perlu untuk menentukan bila tarikhnya kerana hanya tuhan yang menentukannya.

Walaupun begitu aku tertarik untuk melihat kecenderungan saintist-saintist ini untuk membuat teori dan ramalan kisah The Judgement Day ini. Mereka menyatakan pada tahun 2012 bakal berlaku peristiwa di mana Comet akan menghentam planet Bumi dan merupakan kemuncak kepada apa yang di katakan sebagai kiamat. Telahan dan pendapat beberapa forumer dan blogger yang memberikan response kepada teori ini. Mereka mengaitkan dengan teori Mayan, Hopis dan Egyptian yang merupakan dasar ketemadunan lama yang memberikan banyak clue atau bayangan tentang Comet 2012 yang bakal menghancurkan bumi.

Ada sesetengahnya memberikan bukti saintifik dan kewujudan beberapa teropong berskala gergasi yang di wujudkan oleh NASA yang di katakan berkaitan dengan isu ini. Sesetengah forumer yang berpendidikan kaji bintang mejangkakan kewujudan Teropong Langit ini di South Pole adalah untuk mengkaji kebarangkalian tentang berlakunya hentaman Komet ke atas planet bumi. Tapi mereka mensasarkan tarikh kepada 2036. Pada 2029 mereka menjangkakan Komet itu akan menghampiri dan menuju kearah bumi, seterusnya terdapat 1000 kemungkinan 7 tahun kemudian pada 2036 komet itu akan menghancurkan Bumi.

Mereka memberi banyak andaian kepada kalender Mayan dan Egyptian kuno yang menulis tentang teori 2012 berdasarkan kepada kiraan matematik kaum tersebut. Dalam jangka masa 4 tahun akan datang bermula dari tahun 2008 berbagai bentuk perubahan cuaca akan berlaku. Mereka mengandaikan perubahan cuaca telah bermula dengan kejadian di Myanmar dan China di mana peristiwa bencana alam yang melibatkan Angin dan gerakkan tanah. Kejadian rebut besar dan gempa bumi melibatkan kematian yang besar. Sesetengah pengkaji meramalkan London bakal di landa banjir besar yang akan menenggelamkan bandaraya itu dalam beberapa tahun ini. Sesetengah dari pengkali ini mula memberikan map atau beberapa lokasi yang di fikirkan selamat sekiranya penduduk London ingin lari dari melapetaka itu.

Lagi satu pendapat tentang peristiwa yang di katakan bakal berlaku adalah “13 month war” sesuatu yang aku sendiri juga tidak tahu apa maksudnya. Ramai pengkaji mula memikirkan peristiwa ini berdasarkan petikan dalam “BIBLE”. *****anya aku rasa perbincangan tentang kiamat merupakan topic yang bukan di perbincangkan oleh islam secara umumnya tetapi ahli kitab yang lain terutamanya penganut Kristian. Nampaknya mereka seperti bersedia awal untuk menantikan harinya. Walaupun jelas dari perbincagan dan perbalahan pendapat itu masing-masing tidak tahu bila berlakunya peristiwa ini.

Aku bukannya inginkan spekulasi yang menakutkan tetapi sekadar memberi bayangan tentang betapa kita semakin menghampiri kiamat. Tetapi *****a masanya sahaja kita tidak tahu. Jika mengikut ramalan pengkaji tadi tahun 2036, bermakna masih ada lebih kurang 28 tahun lagi perkara itu berlaku. Mungkin ramalan ini hanyalah sekadar ramalan biasa, kita sebagai orang islam dan taat kepada Qada dan Qadar semestinya faham akan situasi ini. *****a kita mestilah sentiasa beramal sepanjang masa dan tahu kewajipan kita kepada pencipta kita. Masanya akan datang. Ia pasti berlaku *****a kita tidak tahu bila. Tetapi yang penting kita mesti bersedia pada bila-bila masa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s